duminică, 9 martie 2014

Mic dejun pentru glicemii bune de dimineata

         Obtinerea unor glicemii bune in prima parte a zilei a fost totdeauna o problema nerezolvata pentru mine. Macar si pentru simplul fapt ca aveam glicemii prea mari postprandiale, chiar daca mai mereu ajungeam la pranz cum trebuie.
         De un timp m-am plafonat pe cateva combinatii de alimente, ramanand ca pentru celelalte mese ale zilei sa variez mai mult. Mi se pare mai important sa am glicemii bune dimineata decat sa mananc variat la micul dejun. Acesta nu inseamna ca nu voi incerca sa mai descopar ce ajuta. Momentan , acestea ar fi alimentele minune, pentru mine, de 40 CH:
        Paine 60g cu unt din belsug, cam 20g, si cascaval sau branza grasa telemea30g urmata sau precedata de grefruit (sau alt fruct), in functie de nivelul glicemiei de la trezire. De exemplu daca am 80, mananc 50g gref inainte, apoi sandwich-ul si iar 50 g gref. Acesta ca sa nu risc vreo hipoglicemie din te miri ce motiv.
      60 g paine de casa cu nuca in ea( 100g nuca intr-o paine de 1kg) cu slanina , da, 60g, eventual si putina branza pentru gust.La fel precedata sau nu de fruct. Nu imi prea place ideea cu fructul dupa masa...dar asta este. Glicemiile conteaza.
      A mai mers bine si aceeasi cantitate de paine cu 2 chiftelute mici si fruct desigur.
    Sau aceleasi 60 g de paine cu macrou afumat, care e un peste foarte gras. 
      Idea este sa fie multa grasime... cu paine. Si fruct in functie de glicemia dorita dupa masa. 10 CH imi cresc glicemia cu 40 deci jonglez scazand sau adaugand fruct, mancandu-l inainte sau dupa masa. Partea cu painea si grasimile ramane sa se digere treptat. Poate ar fi dat un mic boom hiprglicemic, dar se intalneste cu Lantusul pe la ora 12.
      Daca glicemia este 120 de ex, renunt la fruct pentru ca as ajunge la 170 postprandial.
      Pentru consumarea fructelor pe stomacul gol am momentele de dinainte de pranz cand datorita intrarii in actiune a Lantusului facut la 8:30 dimineata glicemia are tendinta sa scada o data cu intarzierea mesei de pranz. Bucuria mea. E momentul pentru diversi carbohidrati rapizi sau medii in cantitati mici.
         Datorita faptului ca glicemia se mentine buna sunt atenta sa nu scada. Am in vedere o a doua gustare, mai rapida, fruct, daca cumva e nevoie, mai tarziu, dupa ora 10. 
         Daca fac efort fizic lucrurile se schimba putin, probabil ar fi benefic sa mananc fructul intai si sa fie mai mult, daca efortul va fi intens. Sau sa fiu atenta si sa mananc fructul inainte de efort.( la mine efortul poate fi si un dute vino prin casa strangand lucruri imprastiate si dand cu matura.
          Lucrurile acestea mi-au fost mie de folos. Fiecare om este unic si traieste intr-un context de viata unic. Deci s-ar putea sa nu mearga la toata lumea. Iar eu fac si Lantusul dimineata pentru ca asa mi-e mie bine si nu am hipoglicemii nocturne.
        Ramane ca fiecare sa experimenteze ce e mai bine pentru el. Din pacate nu exista retete universale...Ceea ce doresc sa subliniez este efectul benefic al lipidelor in cadrul mesei de dimineata cu rolul de a incetini eliberarea in organism a carbohidratilor consumati . Nu am replica pentru cei care nu sunt de acord cu grasimile in general...
        Grasimile in exces sunt de evitat si in cazul diabetului de tip 1 datorita faptului ca hiperglicemiile favorizeaza scindarea lipidelor in componente foarte nocive pentru organism, care pot provoca aparitia arterosclerozei si a altor complicatii. De mentionat totusi faptul ca reusesc folosind grasimi sa stau cu glicemii sub 125 toata dimineata, ceea ce e mai benefic pentru sanatatea mea decat lipsa lor cu glicemii de 250...care ele insele ar fi dus la complicatii asemanatoare in timp.

2 comentarii:

  1. Dar stiu ca mananci nu te joci.Cantaresti cumva ceace mananci? Cum stai cu greutatea?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ti se pare mult sa mananci 40-60 g de paine cu putin unt pana la pranz? Nu mananc toate aceste variante la acelasi mic dejun. ;-) Am 168 cm cu 57 kg. desigur cantaresc cand e vorba de carbohidrati. Si mananc cam 160 ch pe zi si 1200-1600 kilocal. E mult cumva?

    RăspundețiȘtergere